اندیشکده خداباوران

اندیشکده خداباوران
  • ۰
  • ۰

1- ریچارد نیلسون فرای؛ شرق شناس و ایران شناس برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد

 ایشان در مورد اسلام آوردن ایرانیان گفته اند که: "تصور ریختن عربان از بیابان با یک دست قرآن و دست دیگر شمشیر اینک کاملا منسوخ شده است. این چنین پدیده ای هرگز نبوده است و امروزه واقعیات آشکارتر شده اند" (عصر زرین فرهنگ ایران / ص 90).

2- ادوارد براون؛ خاورشناس و ایران شناس مشهور بریتانیایی

وی نیز می گوید: "چه بسا تصور کنند که جنگجویان اسلام اقوام و ممالک مفتوحه را در انتخاب یکی از دو راه مخیر می ساختند: اول قرآن٬ دوم شمشیر. ولی این تصور صحیح نیست٬ زیرا گبر و ترسا (مسیحی) و یهود اجازه داشتند آیین خود را نگاه دارند و فقط مجبور به دادن جزیه بودند. و این ترتیب کاملاً عادلانه بود، زیرا اتباع غیر مسلم خلفا از شرکت در غزوات و دادن خمس و زکات که بر امت پیامبر فرض (واجب) بود معافیت داشتند" (تاریخ ادبی ایران، ادوارد براون/ ج ۱، ص ۲۹۷_۲۹۸).

3- پرفسور ارنولد در کتاب نفیس خود "تعلیمات اسلام" میگویند: "رفتار ستمگرانه مؤبدان نسبت به پیروان سایر مذاهب و ادیان سبب شد که درباره آیین زردشت و پادشاهانی که از مظالم مؤبدان حمایت میکردند حس بغض و کینه شدید در دل بسیاری از اتباع ایرانی برانگیخته شود و استیلاء عرب بمنزله نجات و رهایی ایران از چنگال ظلم تلقی گردد".

(T.W.Arnold, preaching of islam, london,1396 ,p177_184)

4- چنانچه ارنولد تذکر میدهد: "سادگی و قابلیت انعطاف اسلام و همچنین بسیاری از عقایدی که درباره مرگ و خلود نفس و آخرت از آیین زردشتی گرفته شده بود و ناتوانیها و تکالیف شاق و مراسم دقیق و پر آب و تاب زردشتی تحمیل مینمود اسلام از میان برداشت و بعد از شدت ، فرجی برای مردم پیدا شد و مسلم است که قسمت اعظم کسانیکه تغییر مذهب دادند بطیب خاطر و با اختیار و اراده خودشان بود. پس از شکست ایرانیان در قادسیه فی المثل 4000 سرباز دیلمی پس از,مشاوره تصمیم گرفتند به میل خود اسلام بیاورند و بقوم عرب ملحق شوند (تاریخ تمدن شرق،تالیف فن کرمر/جلد 1/ص207، به نقل از کتاب؛تاریخ ادبی ایران/ادوارد براون/جلد1/ص300).

  • ۹۷/۰۲/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی